Vezeték nélküli töltés az új modellekben

A mágneses indukciós töltés az autógyártásban

A mobil eszközöknél már szinte „gyári” megoldásnak számít az indukciós (induktív elven alapuló) töltés. A technológia használata kényelmes a felhasználóknak és egyszerűsíti az egyre növekvő energiaigény kielégítését. Természetesnek tűnik, hogy ezt a megoldást áthozzák az elektromos autók világába. Azonban néhány technikai paraméter miatt nem is olyan egyszerű a technológia áthozatala a járműiparba.

A vezeték nélküli töltés nem túl hatékony.
A mobil eszközöknél 40-60 százalékos hatékonyságot tudtak elérni, a maradék energia hő formájában jelenik meg a folyamat során. Az autóknál szükséges igen nagy áram átvitelénél ez fokozottan jelenik meg. Meg kellett oldani tehát a hatékonyság növelését és ezzel együtt a veszélyes hőfejlődést is.

Probléma továbbá a megfelelő kompatibilitás.
Ugyanúgy, mint a mobil eszközök kábeles és vezeték nélküli töltésénél, az elektromos autók töltésénél is különféle szabványok léteznek. De míg a plug-in töltés esetén lehetőség van a töltőoszlopokon többféle szabványú csatlakozók elhelyezésére, addig az indukciós rendszereknél csak egyféle rendszer tud működni.

Ennek áthidalása inkább hatósági és vállalatvezetési kérdés, mint technikai, de ez a probléma egyelőre kissé visszaveti a mindenki számára elérhető rendszerek kialakítását.

A megvalósult megoldások

Az ABB 2013-ban bemutatott technológiája egyelőre nem terjedt el. Részben, mert nem sikerült teljesen stabil működést elérni üzemi körülmények között, részben pedig maga a technológia buszok és teherautók töltésére alkalmas, melyek egyelőre nincsenek olyan számban jelen, hogy a további fejlesztések meginduljanak.

Azonban a személyautó gyártók egy része akár már jövőre működőképes és szériakivitelben beépíthető vezeték nélküli töltő megoldásokat hozott létre.

Jövőre a Mercedes vezeték nélkül tölthető autót hoz forgalomba.

Már hivatalos, hogy a német gyártó 2017-ben forgalomba hozza az S500e hibrid luxusautó új változatát, amelybe a nagyobb akkumulátor mellett indukciós töltő is kerül. Ezzel nagyban egyszerűsödik a hibrid modell töltése. Nem kell konnektorral és töltőkábellel foglalkozni otthon vagy a garázsban, elég a töltő fölé parkolni, a többit elintézi az intelligens töltőrendszer.

vezetek-nelkuli-toltes-auto-hir-01

A szerkezetet tavaly mutatta be a Mercedes, miután stratégiai megállapodást kötött a Qualcomm vállalattal. Az induktív elven működő töltő 3,6 kW-ot tud átvinni 90%-os hatásfokkal. Ez a paraméter már tökéletesen megfelel a jármű igényeinek, még úgy is, hogy az S500e akkumulátorának méretét 13,3 kWh-ra növelik.

Ezzel az akkumulátor teljesítménnyel az autó tisztán villanyautóként már 50 kilométer hatótávolsággal rendelkezik, ami tipikus városi üzemmódban többnyire elég is egy egész napra.

A BMW is vezeték nélkül tölthető megoldással jelentkezik.

Szintén jövőre várható a másik német gyártó indukciós elven működő megoldása. Konkrétumokat még nem jelentettek be, de gyaníthatóan 2017-re vagy 2018-ra várható az i8 hibrid autó új verziója és abban már fellelhető lesz ez a technológia. Az elv gyakorlatilag ugyanaz, otthon a töltő fölé kell csak parkolni és már töltődik is az akkumulátor.

A BMW vezeték nélküli töltő technológiájának ismert paraméterei igen hasonlóak a Mercedes megoldásához. Egészen merész iparági pletykák szerint nem lehetetlen, hogy a töltőrendszereket közösen fejlesztették és egymással kompatibilisek lesznek.

vezetek-nelkuli-toltes-auto-hir-02

Az igazság viszont az, hogy a BMW is a Qualcomm rendszerének alapjait vette át és onnan fejlesztett tovább. A német gyártó jelenleg egy i8-as modellben a Qualcomm Halo vezeték nélküli technológiáját használja, a Formula E versenysorozat biztonsági autójánál.

A Nissan elérhető árú autóba is gondolkodik.

A két német gyártóval ellentétben a Nissan egy elérhető modellbe fejlesztett vezeték nélküli töltést. A Leaf következő frissítésekor már várhatóan tarozék lesz az indukciós töltés. A Japán gyártó bejelentette, hogy a tesztelések jól állnak. Az új Nissan Leaf megkövelt akkumulátort kap majd és kifejlesztettek hozzá egy 7kW vezeték nélküli töltő készüléket.

Bár a 60kWh-os akkumulátorcsomag még kísérleti fázisban van, az indukciós töltést mindenképpen szeretnék már 2017 végén szeriában árusítani, akár az összes plug-in hibrid modellnél.

vezetek-nelkuli-toltes-auto-hir-03

Vezeték nélküli töltés menet közben.

Egészen más utat választott az Egyesült Királyság kormánya. Nem a lakásokban vagy a nyilvános töltőhelyeken elhelyezett vezeték nélküli megoldásokat próbálják támogatni, hanem az autópályákon szeretnének kialakítani indukciós elven működő szakaszokat.
Az elképzelés alapfeltevése az, hogy egymással kompatibilis töltési rendszereket próbálnak majd szabályozásokkal létrehozni. Ezután pedig a mágneses indukciós technológiát bevezetik az autópályák bizonyos szakaszain. Az intelligens rendszer érzékeli az elektromos autót és automatikusan megkezdi a töltési folyamatot.

vezetek-nelkuli-toltes-auto-hir-04

A teljesen kiépített technológiát már tesztelik, egyelőre lezárt területen, de a kormány mintegy 500 000 000 £ költségkeretet különített el arra, hogy a következő 5 évben kiépítsék az egész országban ezt a technológiát.
Hasonló megoldást már használnak a világban, hiszen Dél-Korea Gumi városába már van egy 15 mérföldes szakasz, ahol egy helyi elektromos busz vonal működik.

 

Forrás: Mercedes, BMW, Nissan, CNN Tech

A honlap a megfelelő felhasználói élmény érdekében és a honlap forgalmának figyelésére cookie-kat használ, melyeket a felhasználó böngészője kezel.

Ha ön meglátogat egy honlapot, az tárolhatja vagy lekérheti az információkat az ön böngészőjében, főként cookie-k formájában. Ez információ lehet az ön preferenciáiról vagy eszközéről és leginkább arra használatos, hogy a webhely úgy működjön, ahogyan ön elvárja.

Az információkkal általában nem lehet azonosítani önt, azok nem tartalmaznak olyan személyes adatokat, mely alapján ön azonosítható lenne , de a honlap ezek segítségével személyre szabottabb webes élményt nyújt.

Mivel tiszteletben tartjuk a magánélethez való jogát, kiválaszthatja, hogy engedi vagy nem engedi meg a cookie-kat. Azonban bizonyos típusú cookie-k blokkolása hatással lehet a honlap működésére és az általunk kínált szolgáltatásoknak.

A cookie-k használatának módját bármikor ellenőrizheti és szabályozhatja a böngészője beállításának megfelelő pontján

Kérjük, erősítse meg vagy utasítsa el a cookie-kat!