Nem is környezetbarát?

A hagyományos meghajtású és az elektromos autók környezeti terhelése a gyártástól a használatig

A hozzáértő – és a kevésbé hozzáértő – emberek között régóta vita tárgya, hogy az tisztán elektromos autók környezetre gyakorolt terhelése mennyire kedvező.
Sokak szerint egyáltalán nem jó a környezetünknek az elektromos autók használata. Több autós szaklap is leírta már, hogy az elektromos autók jobban szennyezik a környezetet és ezzel a véleménnyel sokan egyet is értenek. Mások szerint viszont alap és természetes dolog, hogy az elektromos autó sokkal kevésbé szennyezi a környezetét.

A tisztánlátás érdekében érdemes ezt a témát alaposan körbejárni.

Mi is az a környezeti terhelés?

Egy autónál a komplett környezeti terhelést csak életciklus alapján lehet vizsgálni. Tehát nem csupán a használat közben jelentkező környezetszennyezést kell figyelembe venni, hanem gyártással és az életciklus végén jelentkező hulladék kezeléssel kapcsolatos terheléseket is.

Az autó gyártásának környezeti terhelése

Ebben a szegmensben az elektromos autó nem áll jól. Bár maga a jármű gyártása mindkét esetben közel azonos környezeti terhelést jelent, hiszen a karosszéria, a futóművek stb. előállítása nagyjából azonos módon történik, (és a motor előállítása egy még minimálisan javítja az arányokat), az akkumulátor-csomag gyártása egyértelműen eldönti a „versenyt”.

Az akkumulátorok előállítása – a jelenlegi technológiával – bizony hatalmas környezeti terhelést jelent. Az abban használt anyagok (ritka és nehezen bányászható fémek, vegyi anyagok stb.) környezetszennyezők, ugyanúgy, mint maga a gyártási technológia is. Ebben a kérdésben tehát rosszabbnak tűnik az elektromos autó, de ezt azért még árnyalja egy pár dolog.
Ugyanis, részben a technológia rohamos fejlődése, részben pedig a globális újrahasznosítás lehetősége miatt ez a környezeti terhelés nagyon gyorsan csökken. A modern gyárak esetén pedig az akkumulátor gyártás során keletkező környezetkárosító anyagok nem jutnak ki a zárt rendszerből.

Elmondhatjuk tehát, hogy a jelenben az elektromos autó gyártása nagyobb környezeti terheléssel jár, de ebben erős fejlődés látható és hamarosan ez jelentősen csökkenni fog. Például már küszöbön van a kristályos lítium alapú akkumulátorok bevezetése, amely egyik előnye (a többi más előny mellett), hogy a gyártási technológiája sokkal kisebb környezeti terheléssel jár.

Az autó használatának környezeti terhelése

Ebben a szegmensben az elektromos autó az abszolút nyerő, de nem olyan mértékben, mint ahogy azt elsőre gondolnánk. De mielőtt részletesen belemennénk a használatból adódó környezetkárosító hatások vizsgálatába, oszlassunk el egy tévhitet.

Az elektromos autó szén-dioxid és egyéb káros-anyag kibocsátása nem nulla.

Az elektromos autó és a hagyományos robbanómotoros autó közt – az energia előállítása és felhasználása alapján – az alapvető különbség az, hogy a hagyományos autó „cipeli” magával a saját kis „erőművét”, az elektromos autó pedig csak a máshol megtermelt energiát tárolja. Tehát a mozgáshoz szükséges energiát a hagyományos meghajtás maga állítja elő, de az elektromos autó esetében is valahol meg kell termelni az elektromos áramot.

Így vizsgálva a kérdést kimondhatjuk, hogy az elektromos autónak ugyanúgy van CO2 és egyéb káros-anyag kibocsátása, csupán azt nem maga „állítja elő”.

A káros anyagok kibocsátása

Fontos megjegyezni, hogy elméletben a folyamatosan szigorodó – például az EU – környezetvédelmi előírások egyre tisztább robbanómotorokat eredményeznek. Azonban a CO2 kibocsátás elleni harc egyik eredménye például az lett, hogy rohamosan nő a dízel személyautók elterjedése. Ez pedig drasztikusan megnövelte a városok nitrogén-dioxid, a finom por és egyéb kémiai/mechanikai szennyeződések szintjét.
Nem véletlen, hogy számos európai nagyváros a közösségi közlekedés környezetbaráttá tétele mellett a dízel autók teljes kitiltásán gondolkodik, így téve egészségesebbé a lakókörnyezet és az életterek levegőjét.

Akár benzines-, akár dízel motorral meghajtott autót vizsgálunk, az abban lévő robbanómotor igen környezetszennyező, még a legmodernebb technológia mellett is.

A lényeg a kibocsátott mennyiség és a kibocsátás helye

A káros-anyag kibocsátást vizsgálva jelenleg a legfontosabb mérőszám a CO2 mértéke, de ezen kívül még számos tényezőt érdemes megvizsgálni. A hagyományos robbanómotor a CO2 mellett még számos káros részecskét bocsát ki, például égéstermékek, szilárd részecskék, NO2 stb. És ezek a káros részecskék ugyanúgy megjelenhetnek az erőművek által termelt áram esetén is, ha azok fosszilis energiahordozókkal működnek.

Maradva a CO2 mértéknél, azt vizsgálva összehasonlíthatjuk a hagyományos robbanómotoros jármű CO2 kibocsátását az elektromos autó haladásához szükséges áram CO2 kibocsátásával.
A Volkswagen Golf gyári adatait figyelembe véve, közel azonos teljesítményű járműveket összehasonlítva:

– Benzines vagy dízel jármű esetén a CO2 kibocsátás mértéke átlagosan 11,7 kg/100 km
– Az elektromos verzió esetén pedig a 100 km megtételére szükséges 12,7 kW/óra energia megtermelésére Magyarországon 5,2 kg a CO2 kibocsátás.

Látható tehát, hogy a CO2 kibocsátás kevesebb, mint a fele az elektromos autó esetében, ha csak pusztán az energiatermelést számítjuk. Ráadásul ezt a mennyiséget nem a lakókörnyezetben, közvetlenül a városban juttatja a levegőbe, hanem attól távol.

Mindez persze országfüggő. Ugyanis a 100 km megtételére alkalmas áram megtermelésének a CO2 (és egyéb szennyezőanyag) kibocsátás mértéke azon múlik, hogy az adott ország energiatermelése milyen mértékben használ fosszilis energiát. Kína vagy Lengyelország tekintetében például közel azonos (9,5-11 kg/100 km) a CO2 terhelésről beszélhetünk, hiszen ezek az országok nagyrészt fosszilis erőműveket üzemeltetnek. De az USA sem áll túl jól, a maga 8 kg körüli 100 km megtételéhez szükséges kibocsátással.

Kimondhatjuk tehát, hagy a CO2 (és egyéb szennyezőanyag) kibocsátás tekintetében az elektromos autó sokkal előnyösebb a környezetünk számára. Az elektromosáram termelés környezettudatossá tétele, a megújuló energiák fejlesztése pedig ezt a kedvező arányt még jobban fogja majd a jövőben erősíteni. És az is nagyon fontos, hogy maga a szennyezés nem közvetlen a lakókörnyezetben történik és ez igaz az egyéb szennyezésekre is.

Zaj- és por szennyezés, valamint egyéb szennyezőanyagok

A zajszennyezés modern korunk egyik káros hatása. A városokban, még azok peremkerületein szinte sosincs teljesen csend. És ennek mérhető negatív élettani hatásai vannak. Az autók esetében tehát a zaj hasonlóan fontos tényező, mint a káros-anyag kibocsátás. A járműveknek a motorzaj adja 65-70 %-át a zajnak, a többit a kerekek súrlódása és egyéb mechanikai zajok adják. Az elektromos autók esetében is van némi hangja a motornak, de ez töredéke a belsőégésű motorénak, gyakorlatilag ahhoz képest elhanyagolható.

Figyelembe kell venni a korábban már említett por-kibocsátást is, hiszen a városok levegőjében lévő és az autózásból adódó szilárd káros anyagok nagyrészt a fékezésből adódó porból és a dízel motorok igen magas szilárd anyag szennyeződéséből áll.
Az elektromos autó esetén természetesen nem beszélhetünk a motor által kibocsátott porról és a fékezésből származó porszennyezés is sokkal alacsonyabb. Hiszen a fékezés nem pusztán a fékpofák súrlódásával történik, hanem nagyrészt az elektromotor saját fékezőerejét használva és így áramot visszatermelve.

És ide tartoznak még az autó használatával és karbantartásával kapcsolatos anyagok szennyezése, úgymint kenőanyagok, adalékanyagok stb.

Összefoglalva a környezeti hatásokat

A gyártás/előállítás során jelenleg az elektromos autók némileg nagyobb környezeti terhelést nyújtanak, de ebben nagyon gyors fejlődés tapasztalható. A használat tekintetében pedig az elektromos autók környezeti hatása töredéke a hagyományos meghajtásnak. Ha pedig ehhez hozzávesszük az akkumulátoroknál használt veszélyes anyagok megfontolt kezelésének és az értékes anyagok újra-hasznosításának terjedését, kimondhatjuk, hogy az elektromos autók sokkal környezetbarátabb megoldások, mint a hagyományos autók.

A technológia és a környezettudatosság fejlődése mind a robbanómotoros, mind pedig az elektromos autók tekintetében a környezetbarát megoldások felé mutat. Azonban a benzines- és a dízel motorok lassan véges fejlesztési ciklusba kerülnek, addig az elektromos autókkal kapcsolatos technológiák, az akkumulátor technológiák előtt még nagyon nagy lehetőségek vannak. Nem beszélve az országok elektromos áram előállításának fejlődéséről.

Forrás: Eurostat, Volkswagen, Electrek, Puskás-Farkas Boglárka (ELTE)

A honlap a megfelelő felhasználói élmény érdekében és a honlap forgalmának figyelésére cookie-kat használ, melyeket a felhasználó böngészője kezel.

Ha ön meglátogat egy honlapot, az tárolhatja vagy lekérheti az információkat az ön böngészőjében, főként cookie-k formájában. Ez információ lehet az ön preferenciáiról vagy eszközéről és leginkább arra használatos, hogy a webhely úgy működjön, ahogyan ön elvárja.

Az információkkal általában nem lehet azonosítani önt, azok nem tartalmaznak olyan személyes adatokat, mely alapján ön azonosítható lenne , de a honlap ezek segítségével személyre szabottabb webes élményt nyújt.

Mivel tiszteletben tartjuk a magánélethez való jogát, kiválaszthatja, hogy engedi vagy nem engedi meg a cookie-kat. Azonban bizonyos típusú cookie-k blokkolása hatással lehet a honlap működésére és az általunk kínált szolgáltatásoknak.

A cookie-k használatának módját bármikor ellenőrizheti és szabályozhatja a böngészője beállításának megfelelő pontján

Kérjük, erősítse meg vagy utasítsa el a cookie-kat!